Tilføjet lørdag den 30. april 2022.
Teatrets begyndelse den 9. november 1884.
"Theatret i Køge". Gammelt postkort fra først i 1900-tallet. (Privateje.)
Det er jernbanesporene mod Haslev og Næstved der
løber til venstre sydpå.
Denne strækning var allerede blevet indviet i oktober 1870.
Annonce i Østsjællands Folkeblad,
fredag den 7. november.
Det er angående indvielsen den 9. nov.,
ugen før premieren den 15. november.
Repertoiret i dagene omkring indvielsen.
Østsjællands Folkeblad 10. november 1884.
Carit Etlars skuespil "Tordenskjold i Dynekilen" var perfekt som festspil til indvielsen af den nye
"Kjøge Teater og
Forsamlingsbygning".
Tre akter nationalromantik, som også her i 1884, ligeledes blev genopført på Kasino-Teateret med stor succes, i Amaliegade i
København.
Indvielses-Prologen var forinden "Tordenskjold" blevet fremsagt af skuespillerinden frøken
Agnes Jensen. Hun tilhørte Koefods
teatertrup, og hun dukker også op et par gange som taler ved andre arrangementer.
Agnes Jensen er i vore dage en helt glemt "berømthed"!
For det
var formentlig hende som blev den første danske kvindelige impresario i begyndelsen af 1900-tallet, og tillige forretningsfører for bl.a. skuespillerinderne
Oda Nielsen og divaen Anna Larssen, samt sekretær for en teaterforening man dengang søgte at oprette i København.
Den lille populære farce,
"Den svage Side",
der efterfulgte åbningsforestillingen "Tordenskjold i Dynekilen", var en fordanskning af Louis François Clairville (1811-1879) og
Lambert-Thibousts (1826-1867)
skuespil "La corde sensible".
Hverdagen efter premieren, mandag den 17. november 1884, skrev Østsjællands Folkeblad en lille anmeldelse om åbningsforestillingen, der fandt
sted lørdag den 15. november:
Teatret i Kjøge.
Teatret i Forsamlingsbygningen blev aabnet i Lørdags af Skuespillerselskabet "Frem". Forestillingen
indlededes med en Prolog, der blev smukt fremsagt af Frk. Agnes Jensen. Derefter opførtes "Tordenskjold i Dynekilen" af Carit Etlar og
den gamle Farce "Den svage Side".
Det første Stykke blev i det hele spillet godt, kun syntes enkelte Skuespillere ikke ret fortrolige
med Lydforholdene i det ny Teater, men den Fejl vil jo hurtigt blive rettet. Den overgivne Farce fik i hvert Fald en livlig udførelse
og endte med en flot Kankan.
Teatret var godt besøgt, dog ikke fuldt. Billetpriserne er for høje. I Kjøge, hvor et stort Publikum hidtil ikke har gaaet i Teatret,
gjælder det vist nu om at lokke dette frem med gode Stykker og lave Priser.
Kritikken af de høje priser tog Teatret til efterretning, og Østsjællands Folkeblad kunne den 19. november bl.a. fortælle:
Det er beklageligt, at det ny Teater ikke formaar at skaffe større besøg af publikum end Tilfældet har været de seneste Aftener.
En medvirkende Grund har maaske været, at de ringere pladser, navnlig Staapladserne under og paa Balkonen har været for dyre;
Prisen for disse Pladser er imidlertid nedsat til 50 Øre.
Halvtreds ører dengang, svarer groft omregnet til nutidige penge, til 40-50 kroner.
Den 22. november annoncerer Østsjællands Folkeblad, at
"Selskabet Frem" giver sin sidste forestilling på mandag."
På denne sidste dag, som er mandag den 24. november 1884, opførtes ”Tordenskjold i Dynekilen” ikke.
"Skuespilselskabet Frem".
Teaterselskabet "Frem" blev fremover en jævnlig gæst på Køge Teater i 1880'erne.
"Frem" var vel ikke det største af disse omrejsende teaterselskaber, men et anerkendt og seriøst teaterselskab, som i den
første halvdel af 1800-tallet oprindelig havde heddet "Det Müllerske Selskab", efter skuespiller og teaterdirektør
Jens Peter Müller (1797-1863).
På et tidspunkt overtog sønnen
Frederik Müller (f. 1845) teaterselskabet efter
faderen.
Frederik Müller og hans hustru skuespillerinde Maria Petersen fik en stor plads i teaterhistorien af to grunde.
Deres datter Betty Müller blev i marts 1896 borgerlig viet med forfatteren og journalisten Peter Nansen. Et ægteskab som varede indtil 1912,
hvor de blev skilt igen.
Betty Nansen kendes og huskes også i vore dage, fordi hendes teater, "Betty Nansen Teatret" stadig eksisterer på Frederiksberg Alle i København.
Efter Frederik Müllers død i 1895, han blev kun 50 år gammel, giftede hustruen sig igen med en af datidens mest populære skuespillere,
Johannes Ring, og under navnet
Maria Ring blev hun ligeså populær
på hovedstadens store teatre, som hendes nye mand var.
Teaterdirektør
Jens Koefod overtog det velrenommerede teaterselskab "Frem" i 1879 efter teaterdirektør Müller.
Direktør Koefod rejste hovedsagelig
rundt på Sjælland og "sydhavsøerne" med sit selskab.
Koefod var gift to gange, første gang med skuespillerinden Mariane Møller (stavet med ø),
og anden gang med skuespillerinden Betzy Schmidt (1855-1923).
Jens Koefod led af noget hjertelidelse og han døde den 19. januar 1903.
Hustruen, enken
Betzy Koefod, opnåede i sine sidste 10 leveår,
at blive en meget populær stumfilmsskuespillerinde på Nordisk Film.
Tiden umiddelbart efter indvielsen.
Efter at teaterselskabet "Frem" var draget videre, så skete der ingen udadvendte aktiviteter på Køge Teater før en måned senere, 2. juledag,
fredag den 26. december.
Da bliver Køge-borgerne inviteret til "Julebal med Aftenunderholdning".
Ballet begynder klokken 19.30 og slutter først
om natten, klokken 03.00. Som underholdning havde man engageret Tivoli-teatrets komiker Christian Hansen, og hver time fra klokken
20.00 blev dansen afbrudt af
"humoristiske Foredrag, Sange og Monologer".
Christian Hansen var sanger og medlem af
Cæcilia-Foreningen, en forening som også optrådte i Tivoli
Herefter er der igen pause indtil nytårsdag, den 1. januar 1885, hvor der afholdes et stort
"Folkebal" fra klokken 19.00 og til 02.00
om natten.
1910 - Shakespeares "En Skærsommernatsdrøm".
Østsjællands Folkeblad
den 4. november 1910.
Østsjællands Folkeblad fortæller fredag den 4. november 1910, på side 2 i spalte 5, at:
En Skærsommernatsdrøm vil Fredag den 11te November komme til at gaa over Køge Teaters skraa Brædder. Det er Hjalmar Schønfelds og Henrik Malbergs
Selskab, af hvilket en Del spillede det udødelige Shakespeare-Stykke i Dyrehaven i Sommer.
Navnlig raader Tourneen over en saa udmærket Kraft som
Fru Clara Wieth, hun, der i Sommer sprang om mellem Friluftsteatrets Bøgestammer som den mest livagtige lille Skovtrold.
Saa vel hendes fortrinlige Gengivelse af Puk som Henrik Malbergs Rendegarn vil sikkert skaffe fuldt Hus i Køge Teater.
Anmeldelsen.
Østsjællands Folkeblad
den 13. november 1910, side 2 spalte 8.
"En Skærsommernatsdrøm" paa Køge Teater.
I det nogenlunde velfyldte Teater var der sikkert ikke saa lidt Skepsis til Stede, da det grønne Fortæppe i Aftes gled til Side
for Shakespeares groteske Renæssancekomedie. Og den samme Skepsis var sikkert Skyld i, at de forreste Rækker stod tomme. Det
skal imidlertid siges, at denne Skepsis var aldeles ikke paa sin Plads overfor den Udførelse, som Friluftsteater-Tournéen giver det prægtige,
romantiske Lystspil.
Trods alle sceniske Vanskeligheder var det lykkedes at skabe en ægte. romantisk Stemning, som holdt sig gennem Stykket fra først til sidst.
Paa den frie Skovscene, som ret illuderende var fremstillet, tumlede "Puk" i Fru Clara Wieths Skikkelse sig som den muntreste og mest kaade
Rose af Verden. Hr. Malberg som Væver Rendegarn var ogsaa god.
Et flinkt lille Orkester udførte paa en tilfredsstillende Maade Mendelsohn-Bartholdys
stemningsfulde Musik.
Det var en duft af det store københavnske teater, som her nåede Køge. Clara Wieth (1883-1975) var oprindelig født Rasmussen, men havde ved
giftermålet med skuespilleren Carlo Wieth fået hans efternavn.
Hun var egentlig balletdanserinde på Det kongelige Teater, og rollen som "Puk" på Friluftsscenen i Dyrehaven havde været hendes begyndelse
som skuespillerinde ved talescenen.
Clara forblev ved skuespillet, og et senere ægteskab gav hende det navn som mange stadig husker hende under:
Clara Pontoppidan.
Tilføjet den 19. september 2017.
Teaterbygningen i nutiden (2017).
Teaterbygningen i september 2017. Eget foto.
I arealerne omkring Jernbanen, som
teaterbygningen ligger ud til, har området igennem mange
år ændret sig konstant. Lige nu har der rejst sig en lang række store bygninger på denne strækning, så Teaterbygningen er blevet lidt "klemt inde". Men i
forhold til den planløshed her har hersket siden S-banen i 1983 blev forlænget til Køge, er det, der er ved at ske, en klar forbedring.
Her bag
teaterbygningen er
Køge nye biograf netop
indviet, og mellem biografen og teatret ser det ud til, at der skal være en lille åben plads, et lille torv, hvilket vil være et stort plus for området.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Henning Jensen 2022 | Siden er
sidst opdateret: 05/03/2025