Tillykke med fdselsdagen. 😊
L o u i s J e n s e n .
Tilføjet onsdag den 3. juli 2024.
"Pram-Aaens Udløb ved Vallø Strand".
Statens Museum for Kunst har lagt
Louis Jensens gråvejrsmaleri herunder til fri afbenyttelse på Nettet.
Udsigten fra Prambroen set ind mod Køge, som anes i baggrunden. Louis Jensen udførte flere versioner af dette motiv.
Dette motiv vendte Louis Jensen tilbage til igen og igen, så fra hans hånd eksisterer der flere forskellige versioner.
Tryggevælde Å var ved århundredeskiftet 1900 endnu en lille flod, som gennem tiderne havde skærmet "Elverkongens undersåtter",
stevnsboerne, mod en del ulykker.
Så når man ser på billedet af "floden" herover, så forstår hvorfor Heiberg i skuespillet "Elverhøj", lader
Christian den 4. stoppe op respektfuld udtrykke:
“Vel er jeg ikke Cæsar, og disse Bølger ikke Rubicon; men dog jeg siger:
Jacta est alea".
Isak Louis Napoleon Jensen.
Landskabsmaler
Isak Louis Napoleon Jensen blev født i Vor Frue Sogn i København, på Marie Himmelfarts Dag, søndag
den 15. august 1858.
Forældrene var frøhandler og grosserer Fritz Peter Edward Jensen (1815-1878), og fru Julie, som var født Bloch (1814-1887).
Faderens frøhandel lå i Frederiksberggade, som i vore dage er en del at "Strøget" i København.
Annonce på forsiden af "Kjøbenhavns Amts=Avis. Lyngby Avis", lørdag den 28. februar 1885.
"Efterslægtens Skole"
Louis Jensen blev sendt i "
Efterslægtens Skole", som dengang
også lå på "Strøget", der hvor Illum i vore dage ligger.
Forfatteren
Knud Bokkenheuser havde gennem en årrække været
opfordret til at skrive en erindringsbog om "Efterslægtens Skole" i 1870'erne og 80'erne, hvor han selv havde været elev på skolen
Bokkenheusers far var lærer på "Efterslægtens Skole", og forældrene var meget kunstinteresserede, så kunstnere kom i familiens hjem,
heriblandt
Erik Henningsen og Louis Jensen.
Fra side 48 i erindringsbogen fortæller Bokkenheuser lidt om Louis Jensen:
Louis Jensen, en Søn af Frøhandleren i Frederiksberggade; hans Navn lever nu mest gennem hans fine Raderinger; han døde
altfor tidlig.
Men det kan nok være, der var Liv i ham, naar han kom hjem til os, og vi Børn regnede det som en ekstra Fest, naar
Louis Jensen meldte sig. Han var saa sprudlende fyldt af Historier, som han fortalte paa den mest grinagtige Maade, og desuden ejede
han en ganske bedaarende Mangel paa Respekt for Autoritet; han behandlede Fader, som vi unge jo dog saa op til med en vis Veneration,
paa det ganske jævne. Han tiltalte ham aldrig som de andre: "Hr. Bokkenheuser!" en Reminiscens fra Skolen; men han sagde glat væk
"Bokkenheuser!", og jeg tror nok, det var en af Grundene til, at min Moder saa godt kunne lide ham. "Der er ingen Vrøvl med ham," sagde
hun altid, "har vi ingen Smaakager i Kassen, behøver Knud ikke at løbe ned efter nye; Louis Jensen spiser lige saa gerne Franskbrød med
Ost; jeg tror næsten, det smager ham bedre!"
Knud Bokkenheuser fortæller også at både Erik Henningsen og Louis Jensen blev forholdsvis sent gifte, og de yndede begge to at forbande
ægteskabet som
"et Baand, ingen fri Kunstner kunde lægge paa sig".
Efter
Efterslægtselskabets Skole, kom Louis Jensen i malerlære,
men kun en kort tid, og fortsatte derefter videre til Kunstakademiet, hvor han var fra januar 1876 og til januar 1882.
Han stoppede dog uden at få afgangsbevis.
Louis Jensen var allerede begyndt at male, og allerede som elev på kunstakademiet efter tre år,
havde han i 1879 et billede,
"Det indre af en Bondegaard", med på Decemberudstillingen på Kunstakademiet.
Og ved den Akademiets efterfølgende forårsudstilling i 1880, var Louis Jensen også repræsenteret.
Ægteskab i 1890
Louis Jensen var 32 år gammel da han blev
viet i Søllerød Kirke
til den 21'årige Marie Brorson den 29. juli 1890. Hun var datter af korpslæge Christian Sofus Brorson (1820-1884) og Ida Wilhelmine (1836-1912), født Haslund.
Ægteparret fik to børn:
Svend Christian Louis Jensen født 23. maj 1891, og Ida Brorson Jensen født den 22. april 1895.
Som nygift, og snart far, måtte den unge Louis Jensen have sig en fast indtægt, så han får et fast undervisningsjob i tegning.
"Kunstmaler Louis Jensen er i disse Dage blevet ansat som Lærer i Tegning ved Teknisk Institut."
"Instituttet"
Det tekniske Selskabs Skole var en håndværkerskole, og
var et ret omfattende teknisk-skole-system.
Aftenskolen gav håndværkere den videnskabelige, tekniske og kunstneriske viden, som ikke kunne erhverves via praktisk arbejde på et værksted.
Dagskolen gav bygningshåndværkere og kommende arkitekter og maskinister de videregående teoretiske kundskaber, og færdigheder i tegning,
som var nødvendig til en teknisk uddannelse.
Forårsudstillingen 1889.
I Kjøge Avis mandag den
1. april 1889,
i rubrikken "Revel og Krat", på side 2 i spalte 3, citerer avisen fra en artikel der havde været i Nationaltidende, at:
"Paa Kunstudstillingen i Aar møder i F. "Natt." ved første Ophængning Landskabsmalerne Viggo Langer med 1 Maleri,
Louis Jensen med 3, C. Schmidt-Phiseldeck med 2 og L. Kabell med 3 Malerier."
Louis Jensen var jo debuteret på Charlottenborg små 10 år tidlige, og fortsætte også i årene frem med næsten fast at deltage på Kunstakademiets udstillinger.
Ferie i Hellebæk i 1892.
Dagbladet
"København" fortalte af og til hvor prominente
personer opholdt sig, eller var taget hen på ferie.
Tirsdag den 26. juli 1892 bringer avisen denne lille
oplysning på side 2:
Landskabsmaler Louis Jensen har taget Sommerophold i Hellebæk.
De kendteste af datidens kunstnere drog til Skagen om sommeren, og de mindre kendte drog til Nordsjælland.
(Og de næsten ikke kendte kom her til strandene
ved Køge Bugt).
Med blyant har Louis Jensen signeret, samt skrevet: "Hellebæk. Skaaninge Dammen". (Privateje.)
I hele fire spalter på side 3, fortæller avisen "København"
den 13. august 1892, hvor mange af de kendte holder ferie.
Blandt de ferierende malere, som holder ferie i Nordsjælland, er
Viggo Langer, der var taget til Helsingør,
og
Schiøtz-Jensen, og
Valdemar Irminger,
Peter Ilsted, samt
Otto Haslund, som var taget til Hornbæk.
Og i Hellebæk ferierede
Soya-Jensen og
Louis Jensen.
Som en lille bibemærkning kan nævnes, at en af disse kunstnere, Otto Haslund, efterlod sig et varigt minde i Nordsjælland, idet Otto Haslunds søn
erhvervede mange tønder land, hvori der blev opført en hel del meget enkle sommerhuse på skråningerne omkring en lille dal.
En bebyggelse som blev kaldt
"
Ræveskiftet", et sted som af nogle betegnes
som paradis på jord, og der kan kunstnere i vore dage stadig søge ferieophold.
Berlin og Køge i 1896.
Den
"Internationale Kunst-Ausstellung i Berlin i 1896, var lagt stort an, for at fejre 200-årsdagen for det tyske kunstakademi, og var slået sammen
med "Berliner Gewerbeausstellung" som fandt sted i
Treptower Park mellem den 1. Mai og den 15. oktober 1896.
I udstillingskataloget, på
side 58, nummer 1068, findes Louis
Jensen nævnt som udstiller med et billede med titlen
"Landschaft mit Pappeln".
Vinteren 1896 i Køge.
Louis Jensen var ikke født i Køge, og havde ej heller nogensinde fast bopæl i Køge. Men hans begyndende besøg i byen, og hans senere mange
besøg i i Køge og omegn gjorde, at man dengang lokalt begyndte at betragte ham som Køges maler, eller som han ses omtalt: "Køgemaleren Louis Jensen".
Kjøge Avis fortæller lørdag den
13. november 1896, på side 3 under rubrikken
"
Fra Østsjælland", at:
"Landskabsmaler Louis Jensen opholder sig i disse Dage i Kjøge for at tegne nogle Skizzer."
Det er midt i november da Louis Jensen ankommer til Køge.
Og inde i december begyndte vinteren.
Ser man på Louis Jensens tegninger herunder i "Hver 8. Dag", så har de været blandt det som Louis Jensen arbejdede med i disse kolde vintermåneder.
Louis Jensen og Frederik Opffer i "Hver 8. Dag" i 1897.
Ugebladet
"Hver 8. Dag" var et imponerende projekt, med gode forfattere og de bedste kunstnere.
I vinter og forårsmånederne, i kvartalet "januar-marts" i 1897, hvorfra artiklen
herunder stammer, var ugebladet redigeret af Alex Schumacher, og udgivet af "Den Reitzelske Afdeling" i Gyldendalske Boghandel i København i 1897.
Den første af Louis Jensens seks tegninger fra artiklen i "Hver 8 Dag".
I en stor artikel på 5 sider, i dette nummer af ugebladet "Hver 8 Dag", fortalte Frederik Opffer om Køge, og Louis Jensen bidrog med 6 flotte tegninger.
Du kan læse og/eller downloade hele artiklen som en pdf-fil,
ved at klikke her...
Forårsudstillingen på Charlottenborg i år 1900.
Charlottenborg udstillingen i
foråret 1900 havde også alle
genrer repræsenteret. Og blandt landskabsmalerne deltog kunstnere med navne som f.eks. Kyhn, Mackeprang, Therkildsen, Zacko,
- - og
Louis Jensen.
1903. "Jærnbanehotellet" - og Køge-bestillinger.
Østsjællands Avis fortæller den
9. juni 1903, på side 2 under rubrikken
"Østsjælland", at:
"Kunstmaler Louis Jensen har taget Ophold i Kjøge paa Jærnbanehotellet."
Jernbanehotellets store sal var meget brugt af Køges opland.
Til møder, generalforsamlinger, auktioner, baller og koncerter,
hvor beliggenheden ved jernbanestationen var perfekt.
Andreas K. Jensen skriver i sin bog "Danske Byer og deres Mænd" nederst på side 37, en kort bemærkning om hotellet, hvor han fortæller at:
Jernbanehotellet ligger ligefor Banegaarden. Det har gode, hyggelige Værelser og god Mad til moderate Priser.
Som Madsted er det godt kendt og søgt.
Om Sommeren afholdes der Koncerter paa Hotellet.
Louis Jensen havde disse to efterfølgende bestillingsarbejder han skulle male i Køge i 1903, "Smedegaarden" og Præsteboligen".
"Smedegaarden" i Køge i 1903.
Det kongelige Bibliotek har lagt dette sort/hvide Elfelt-foto af et af Louis Jensens maleri på Nettet, som på KB har fået titlen "Gadebillede".
Dette letgenkendelige Køgemotiv er fra 1903, og det oprindelige maleri har titlen
"Smedegaarden i Kirkestræde i Køge", og har (vistnok)
i nyere tid været sat til salg på en af Bruun-Rasmussens auktioner.
"Smedegaarden" i nutiden, 2024.
Træerne har sædvanligvis grønne blade, men træerne er nyligen blevet studsede. (Eget foto 23. juli 2024.)
"Præsteboligen", menighedernes gave til pastor Tesch i 1903.
Tesch-parret takkede via en annonce i
Østsjællands Avis den
26. august 1903,
i nederste højre hjørne på side 2..
I 1903 forlod den 60-årige pastor Frederik Thorvald Tesch (1843-1921) sit pastorat i Køge og Ølsemagle, til fordel for præsteembedet i Stokkemarke på Lolland.
Det vakte postyr i Køge og Ølsemagles menigheder, for pastor Tesch var umådelig populær og meget afholdt i begge sognene.
Menighederne besluttede at samle ind til en afskedsgave, som man kunne forære præsteparret Anna og Thorvald Tesch.
I Østsjællands Avis under rubrikken "Østsjælland", kunne man lørdag den 11. Juli 1903, på side 2, læse denne lille opfordring:
En Erindringsgave.
Blandt Menighederne i Kjøge og Ølsemagle er der i de sidste Dage foretaget en Indsamling til en Erindringsgave, til Pastor Tesch.
Gaven vil komme til at bestaa af et Maleri, der udføres af Landskabsmaler Louis Jensen og gjengiver Præstegaarden i Kjøge set fra Haven
og med Kirken i Baggrunden. Hvis nogen endnu har Lyst til at yde et Bidrag, kan man tegne sig paa en Liste, der ligger fremlagt
hos Kjøbmand Bülow.
Østsjællands Avis fortæller
den 15. august, på side to under "Østsjælland", at maleriet er færdigt, og at det søndag den 16. august vil blive ophængt i Køges Rådhussal,
hvor der mellem klokken 14.00 og 16.00 vil være åben, så bidragsyderne kunne se resultatet, samt få forelagt regnskabet.
Den 26. august var maleriet overleveret med en liste
med navnene på de 108 bidragsydere, samt en hilsen fra disse sognebørn, som indledtes med:
Kære Pastor Tesch!
Vi undertegnede Medlemmer af Deres tidligere Menigheder i Kjøge og Ølsemagle sende Dem herved en hjertelig Hilsen
og bede Dem modtage medfølgende Maleri af Deres gamle Præstegaard. Det skal minde Dem om det Hjem, hvor De har tilbragt 13 Aar, i hvilke De vel
ogsaa har faaet Deres Del af Livets Sorger og Bekymringer, men hvor De sikkert ogsaa ved Deres trofaste Hustrus Side har tilbragt mange glade
og lykkelige Timer; og det skal drage Deres Tanke hen til den gamle Kirke.
Pastor Tesch blev i sit sidste kald ved Stokkemarke Kirke på Lolland, indtil han helt stoppede som præst
i 1911.
Herefter flyttede han og fru
Anna til en ganske almindelig lejlighed på 2. sal, på Gammel Jernbanevej 30 i Valby, i København.
Udlandsreje i 1905, og tidligere rejser.
Udsnit af side 84 fra "Andrees stora Handatlas"
Andra upplagan, udgivet af Bonnier i Stockholm i 1887.
"Berlingske Politiske og Avertissementstidende" fortæller i aftenudgaven mandag
den 26. juni 1905, i rubrikken "Morgen-Aften",
på side 3 i spalte 4, at:
"Landskabsmaler Louis Jensen er i disse Dage hjemvendt fra en længere Studierejse til München og Rothenburg. Han vil i Sommer optage Studier fra Roskildeegnen".
Louis Jensen havde tidligere rejst en del sydpå, blandt andet til
"Kunstnerkolonien Ekensund" (i vore dage Egernsund). Ekensund er en lille
landsby på den nordlige side af Flensborg Fjord, et område som indtil genforeningen i 1920 var tysk.
Her mødtes landskabsmalere, også kaldet udendørsmalere, fra Danmark og Tyskland, og kappedes om at gengive landskabet, fiskerne, teglværkerne, og fjorden.
Her i nutiden, imellem den 16. januar og den 1. maj 2016, var der en
udstilling på kunstmuseet Brundlund Slot
i Aabenraa, visende arbejder af "Egernsund kunstnerne"
Udstillingen resulterede i en flot kunstbog af Iben Johansen, som blev udgivet i anledning af udstillingen, med titlen:
”Med
parasol og pensel - Egernsund, den glemte kunstnerkoloni”.
I kunstbogen er der også en kort beskrivelse at Louis Jensen på side 71, og i bogen er der også gengivet et par af hans malerier;
"Teglværker ved Flensborg Fjord" (1903) på side 117, og "Egernsund" (1904) på side70.
Til Frederiksberg i foråret, og til Køge i sommeren 1906.
Ingemannsvej 4. (Eget foto den 1. juli 2024.)
Ingemannsvej 4 på Frederiksberg.
Ved folketællingen i februar i 1906 er villaen på Ingemannsvej, matrikel "18'ce", tæt ved landbohøjskolen på Frederiksberg,
ejet af
enkefru Lundsteen.
Men ingen er registreret på adressen i folketællingen, villaen er tom og ubeboet.
Men ca tre måneder senere, har huset fået en ny ejer.
I
Frederiksbergs Pantebogsregister
fol.175, kan man læse, at matrikel "18'ce" nye ejer af Ingemannsvej 4, nu er landskabsmaler Louis Jensen, og at datoen er den 4. maj 1906.
Villaen
eksisterer stadig, men er i vore dage omgivet af høje boligkarreer.
Sommerophold i Køge.
Østsjællands Avis fortæller den
29. juni 1906, på side 2, i den tredje
spalte under rubrikken "Østsjælland", at:
"Landskabsmaler Louis Jensen har taget Ophold i Kjøge for at optage Studier."
Efteråret 1906: "Foreningen af National Kunst".
"Berlingske politiske og Avertissements-Tidende" har en anmeldelse i avisen onsdag aften den
14. november 1906, på side to nederst i
spalte 2, under overskriften
"Maleriudstilling", af den udstilling som
Foreningen af National Kunst afholdt på Amagertorv 11, i København.
Anmeldelsen indledtes med:
Den Udstilling, som en Del af vore Kunstnere har foranstaltet i Udstillingslokalet, Amagertorv 11, fortjener et godt Besøg. Det er ikke fordi man
faar noget nyt eller storartet at se, men snarere fordi deres Kunst viser sig mere til sin Fordel, ligesom i et andet Lys. der giver den ny Interesse.
Dels beror det vel paa det mindre Antal Kunstværker og dels paa Ophængningen, der i det væsentlige har fulgt det Princip at lade hver Kunstners
Arbejder danne en Samling for sig
I anmeldelsen fortælles også, at blandt de mange udstillende kunstnere er
"Louis Jensen (med) nogle fine, smaa Efteraarsbilleder."
1907 - Louis Jensen har været syg.
Roskilde Avis fortæller søndag
den 14. juli 1907, på side 2 i spalte 4, at
Landskabsmaler Louis Jensen, der i længere Tid har været haardt angreben af Lungebetændelse, er nu rask og har taget Studieophold i Køge.

Tryggevælde Aa i endnu en version. Der er angivet forskellige årstal på dette tryk, så hvornår så
hvornår billedet blev skabt, og hvornår det
blev trykt er lidt uvist. Det er fra en tid hvor nummer
og oplagstal ikke blev anført på billedtryk. (Privateje.)
1908 - Louis Jensen dør i en alt for ung alder.
fra
"1ste Tillæg til Berlingske Politiske og
Avertissementstidende", mandag morgen
den 25. maj 1908, side 2 spalte 1.
Louis Jensen døde i 1908, 3 måneder før sin 50 års fødselsdag.
Begravelsen.
Begravelsen kom ikke til at foregå "i stilhed", som fru Rita Louis Jensen havde ønsket i dødsannoncen, her til højre. Dertil havde Louis Jensen
været for kendt, og for afholdt af kolleger og af vennekredsen.
Dagbladet "Danmark" fortalte i den første spalte på side 6, onsdag
den 27. maj 1908, om begravelsen:
Landskabsmaler Louis Jensen jordedes i Gaar fra Frederiksberg Kirke.
Til Kisten havde Kunstnerforeningen af 18de November sendt Kranse. I det store Følge saas bl. a. Professorerne Carl Thomsen,
Godfr. Christensen og Edvard Petersen. Malerne Erik Henningsen, Therkildsen, Brasen, Achen, Vilh. Fischer og Alfred Schmidt.
Overretssagførerne Sporon, Mich. Carlsen og Hans Schmidt, Inspektør Bering Liisberg, Grosserer Max Levig samt en Mængde
yngre Kunstnere.
Pastor Brorson fra Fyn talte i bevægede Ord over den afdøde Kunstner, hvorpaa Kisten bares ud af Kirken under Afsyngelsen af et "Farvel".
Jordfæstelsen fandt Sted paa Frederiksberg gamle Kirkegaard.
Frederiksberg gamle Kirkegaard.
Louis Jensens familiegravsted på Frederiksberg gamle Kirkegård, ved muren ud mod
Frederiksberg Allé. Ritta var Louis Jensens hustrus kaldenavn, hun var døbt Marie.
Eget foto 27. juni 2024.
Nekrolog i Østsjællands Avis.
I Østsjællands Avis skrev i avisen, i den første spalte, øverst på side 2, lørdag
den 23. maj 1908, en nekrolog som næsten fortæller hele historien om Louis Jensen,
og hans tilknytning til Køge, og nævner også mange af Louis Jensens Køge-tegninger og malerier.
For overskuelighedens skyld er her sat nogle ekstra linjeskift ind.
Louis Jensen.
Fra Kjøbenhavn har vi modtaget den sørgelige Meddelelse, at kunstmaler Louis Jensen i Onsdags Aftes er død i en Alder 49¾ Aar.
Dette Dødsfald vi! vække almindelig Sorg i vibe Kredse og ikke mindst i Kjøge, hvor Louis Jensen havde mange personlige Venner og Venner af
hans Kunst. Han var nemlig mere end nogen anden Kjøges Maler.
Allerede fra Begyndelsen af Firserne mindes vi hans smukke Billeder: Parti af Kjøge Havn med den gamle Kalkovn, Kjøge Bro, Omgivelserne ved
Lovparken og Gaardinteriør fra Braat-Petersens Ejendom. Senere i Aarenes Løb kom han jævnlig til Kiøge, og af hans Billeder fra denne Periode
skal vi nævne: Den gamle Smedegaard i Kirkestræde, Parti af Indrehavnen (ejes af Materialist A. Nielsen), to Billeder fra Kjøge Kirkes Indre
(ejes af Borgmester Olrik og Direktør W. F. Bülow), Parti af Brogade set fra Broen (ejes af Højesteretssekretær Roepstorff), Rekonstruktion af
Farver Møllers Gaard i Nørregade (en Blyantstegning, som tilhører Kjøge Museum) osv.
En Komitée overdrog ham ved Pastor Teschs Bortrejse at male Kjøge Præstebolig, og ligeledes har han paa Bestilling malet
Borgmesterboligen og et Gaardinteriør fra Distriktslæge Valentiners tidligere Ejendom.
Hertil slutter sig mange Billeder fra de smukkeste Partier i Kjøges Omegn. Paa sidste Charlottenborgudstilling findes bl. a. et Parti fra
Tryggevældeaaens Udløb i Kjøge Bugt med Kjøge i Baggrunden. Det ejes af Prinsesse Thyra.
Efter at være bleven konfirmeret blev Louis Jensen, som var født i Kjøbenhavn, sat i Malerlære og gennemgik derefter Akademiet.
I en ung Alder udstillede han og vandt gentagne Gange ved sin Dygtighed de med Akademiet forbundne Præmier og Stipendier. Han har foretaget
mange Udlandsrejser og efterlader sig fra disse Billeder fra Italien, Tyskland og Holland af landskabelig og arkitektonisk Karakter.
Fornemmelig var dog hans Knust knyttet til den danske Natur og Arkitektur. Hans Billeder var prægede af en ægte Kunstnerindividualitet,
og han var baade som Tegner og Kolorist en betydelig Begavelse, hvis Kunst vil have blivende Betydning for Esterslægten. Rent menneskeligt
set var han en saare fornøjelig Mand, udrustet med selskabelige Talenter og i Besiddelse af et smittende Lune. Dette i Forbindelse med hans
aabne og elskværdige Sindelag, hans udprægede Retskaffenhed og hans trofaste Karakter skaffede ham mange hengivne Venner, der nu med oprigtig
Sorg beklager Hans tidlige Bortgang.
Louis Jensen, der førte et mønsterværdigt Familieliv, efterlader sig Enke og to halvvoksne Børn, en Søn og en Datter. For disse
betyder hans Død et uerstatteligt Tab.
"Illustreret Tidende" den 31. maj 1908.
Illustreret Tidende mindedes Louis Jensens død med en artikel i bladet den 31. maj 1908, på side 331.
Artiklen har 3 illustrationer, et portræt af Louis Jensen, billedet "Kristianshavns Vold, Oktober", og så Louuis Jensen velkendte motiv fra "åen",
med Køge i horisonten, som i denne version har titlen "Ved Vallø Strand".
Desværre er artiklen næsten en direkte afskrift efter Leksikonet, men
sluttes af med denne lille personlige karakteristik:
Det var ikke den mægtige storladne Natur, der tiltrak Kunstneren Louis Jensen. Dansk og jævn, som han var, var det de smaa Motiver,
han helst opsøgte sig, smilende smaa Landskabsudsnit med Skov og Sø, som han fandt mange af dem nede ved Køgekanten. hvor han hyppigt slog sig ned.
Dem malede han med fin Forstaaelse, uden Prætention , men ligesaa elskværdigt som sandfærdigt.
1912 - Udstilling og salg hos kunsthandler Karl Køster.
Louis Jensens efterladte malerier, raderinger, tegninger og skitser blev sat til salg hos kunsthandler Karl Køster i Tordenskjoldsgade 3,
hvor de kunne beses fra lørdag den 21. september, og små to uger frem, til fredag den 3. oktober 1912.
Karl Køsters mærkat på blændrammen på bagsiden af maleriet herunder. (Privateje.)
Denne lille maleriske skitse, som var med på Karl Køsters kunstudstilling, viser det velkendte motiv, som Louis Jensen var vendt tilbage til flere gange,
udsigten ind til Køge set fra Prambroen over Tryggevældeåen.
"Tryggevælde Aa". Til venstre ses træerne langs Strandvejen ind til Køge. (34 x 24 cm.)
I baggrunden Køge og Køge Kirke. Til højre "Fiskerhuset". (Privateje.)
Avisen "Social Demokraten" skiver om Køsters kunstudstilling i avisen
den 21. september 1912, i 5. spalte på side 4.
I artiklen giver anmelderen også udtryk for datidens, dengang begyndende "moderne", syn på kunst, som kom til at præge, og begrænse, mange af samtidens unge
kunstnere.
Som f.eks. også H. C. Bärenholdts malerier (Bärenholdt var fra Køge), hvor det at male hurtigt, og gerne lidt sjusket og lidt ugenkendeligt, med
ikke for mange detaljer, var godt.
Social Demokraten giver udtryk for sin datidige "nøgterne" opfattelse af Louis Jensens kunst, som var udstillet hos Karl Køster:
Louis Jensen var ganske vist ingen fremragende Maler. Men han havde et udmærket Blik for Motiver og forstod altid at skære et Motiv af, saadan
at det gjorde sig paa Lærredet. Han var dertil sund i sit Farvesyn og sober i sin Malemaade, hans Billeder virker aldrig ubehageligt.
Blandt de hos Køster udstillede Billeder kan fremhæves et fra Køge, et Kystlandskab fra Hulerød og et Aftenbillede fra Roskilde Torv.
Det er ærlige og smukke Billeder.
Men underforstået: det var ikke ægte kunst efter datidens opfattelse.
Karl Køster havde tidligere haft kunsthandel i Frederiksberggade, men var begyndt sine udstillinger og kunstauktioner på adressen Tordenskjoldsgade 3,
i begyndelsen af 1912.
Men allerede året efter, inden sommeren 1913, var kunsthandelen i Tordenskjoldsgade 3 ophørt.
Kilder og henvisninger:
En stor
tak til Frederiksberg Stadsarkiv for oplysninger.
Her er brugt almindelige fysiske opslagsværker, men også Internettet, herunder Wikipedia.
I videst mulig omfang er der
angivet kildehenvisninger i teksten herover, og/eller tilføjet link til kilde.
På Wikipedia kan ses en hel del af
Louis Jensens malerier.
- - - - - - - - - - - - - - - - - oooOooo - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Henning Jensen 2022 | Siden er
sidst opdateret: 05/03/2025
Snart er det...
Seneste nyt.
En flot opførelse på
Opéra de Rouen Normandie, af Bizets opera
"Carmen", bliver sendt den 10. januar 2025 på
OperaVision, og bliver liggende på OperaVision indtil den 10. juli 2025.
Giacomo Puccinis "Tosca.".OperaVision sender den 31. maj klokken 19:00 CET Puccinis opera fra
Teatro Regio di Parma, dirigeret af Daniel Oren, og med Maria José Siri og Fabio Sartori.
"Andrea Chénier".Giordano's opera bliver sendt fra
OperaVision fredag den 12. januar 2024, klokken 19.00 CET.
"Verdi’s Requiem.".OperaVision sender den 23. februar en optagelse fra
Teatro Regio di Parma i 2020, af Verdi’s Requiem.
Vi er i uge 21
• • • • • • •
Støt

• • • • • • •
• • • • • • •
• • • • • • •